Lounsko, Žatecko

Počasí, že by ven psa nevyhnal. To ale neznamená, že se nedá plánovat, kam vyrazit hned, jak slunko vysvitne. Činili jsme tak i my dva a vymysleli výlet do kraje chmele. Nenechte se ale plést, neboť i vinaři jsou zde zastoupeni. Vzhůru tedy na výlet a kde jinde začít, než na nejvzdálenějším místě pro nás, tedy v Krásném Dvoře u Podbořan. Jedná se o výstavní barokní zámek s rozsáhlým parkem. Docela pěkné a příjemné místo. Shodou okolností jsme nedávno byli na zámku v Duchcově a tyto dvě stavby mají společného vlastníka. Památkový ústav, vydávající zákazy k jakýmkoliv renovacím, neboť to je zásah do historie, alespoň jimi opěvovaná věta na náš vkus příliš často. Jak druhým káží, sami činí. Oba zámky by opravdu zasloužily rozsáhlou opravu, i když interiéry ještě k pokoukání jsou, to ne, že ne. Ani samotná zahrada, i když krásně upravena, nepatří mezi nejzajímavější. Personál zámku ale velmi vstřícný a ochotný a celkový dojem je dobrý.

Pokračujeme do města chmele. Žatec je krásné město, ve kterém nacházíme několik zajímavostí. Ještě před městem nás ale učarovala červená zemina, která je pro tuto oblast typická. Dá se spatřit i v okolí Krušovic. Právě vinaři si tuto zeminu chválí. Ale už jsme ve městě a hurá vzhůru, na místní rozhlednu, která stojí v samotném centru. Chmelový maják, nebo také Velký chmelař, jak jí říkají místní, je unikátní stavbou, na kterou se šplhá úplně v pohodě. Než jsme se nadáli, máme celé město jako na dlani. Úžasný výhled i na okolí nás okouzlil a vstupné je téměř zadara, i když zrovna probíhá ve městě Dočesná. Výška rozhledny je 42 metrů a zdolali jsme 224 schodů. Pohodička. Další rozhlednu můžete navštívit na druhém konci centra, a to přímo v areálu místního pivovaru. Samozřejmě mají i své muzeum, my však míříme nejprve na náměstí. Tam totiž stojí nejmenší chmelnice na světě, což je obrovský unikát. Kus pole uprostřed města je k pobavení, ale vede nás i k zamyšlení. Přes nacpané město stánky s různými druhy piv a především jejich konzumenty musíme uznat, že Žatec je malebné město, které má k výletu dost co nabídnout.

Teď už ale míříme do Loun. Perla na řece Ohři. Historické centrum je opravené a udržované. Okamžitě naši pozornost získává pořádek na ulicích, tedy stále jsme v historickém jádru. Navštěvujeme jeden z kostelů, který můžeme popsat jedním slovem, krása. Najdete zde i synagogu, jdeme se podívat na Jiráskův mlýn, který je stále funkční a v nedalekých Masarykových sadech lze ochutnat minerální pramen. Obdivujeme městskou bránu, která je součástí opevnění z 15.století. I to jsme obešli a čas od času si představovali, jaký tady byl v té době asi život. Pěší zóna mi trošku připomněla opravenou promenádu Karlových Varů, ovšem není tady slyšet ruština. Musíme tedy říci, že výlet byl skvělý a sám za sebe musím konstatovat, že Louny a Žatec patří mezi ta hezčí města Ústeckého kraje.

Nedaleko od Loun lze ještě navštívit pěkný zámek Stekník, my však jedeme směr Praha, aby jsme pár kilometrů za krásnými Louny sjeli do Panenského Týnce. Monumentální nedostavěný chrám údajně ve svých útrobách skrývá nadměrnou energii. Naprostý skvost, který je nedaleko hlavního tahu a přesto tak dobře skryt. Povídali nám místní před časem, že chrám všechny nabije pozitivní energií a prý sami poznáme. Dokonce nám je ukázáno místo, kde se má vyskytovat nejsilnější energie. Vyzkoušeli jsme a protože to, co se stalo, bylo divné, vracíme se po čase posoudit, zda se jednalo o náhodu. Opravdu vám tady nebudeme říkat, jak cítíme ten příval, tu sílu, jako paní Holubová v Pelíškách, jen musím sám za sebe přiznat, že se mi dostavil opět nával tak dobré nálady, že jsem vyprskl smíchy a nešlo to zastavit. Ale ani utišit, prostě jsem se řechtal jako pominutý a každý pohled kamkoliv mne znova a znova rozesmíval. Tím jsem nakazil i ostatní návštěvníky a jestli nikdy jindy, tak za naší přítomnosti to fungovalo skvěle. Smích mne přešel až po opuštění chrámu, ale ten pocit radosti, opravdové radosti, se mne držel ještě dlouho. To se nedá popsat, to se musí prostě zažít, tak jen co to bude trošku možné, neseďte doma a pojďte ven.